نظامی

نوشته نیویورک تایمز در مورد پهپاد‌های ایرانی‌

ایران در سال‌های اخیر پیشرفت‌های مستمری در طراحی و تولید پهپادهای نظامی داشته و انتقال آن‌ها به گروه‌های شبه‌نظامی در سراسر خاورمیانه را افزایش داده است. این تلاش ها اکنون بسیار فراتر از منطقه گسترش یافته ا‌ند. به گزارش رسانه‌های خبری و طبق تصاویر ماهواره‌ای و کارشناسان داخل و خارج از ایران، ایران اکنون به دنبال افزایش نفوذ جهانی خود و فروش پهپادهای پیشرفته با قابلیت سلاح‌های پیشرفته به صورت تجاری به کشورهای دیگر، از جمله کشورهایی که در سال‌های اخیر تحت تحریم‌های مختلف قرار گرفته‌اند، مانند ونزوئلا و سودان است. این یک منبع مهم سرمایه و نفوذ سیاسی برای ایران است که خود منزوی است و تحت محدودیت های مالی ایالات متحده با مشکل مواجه است. اکنون، روسیه ممکن است یک مشتری بالقوه باشد. واشنگتن این ماه گفت که اطلاعاتی در اختیار دارد مبنی بر اینکه مسکو قصد دارد صدها پهپاد از ایران بخرد تا زرادخانه خود را برای جنگ در اوکراین تقویت کند.

سرتیپ کیومرث حیدری در سخنانی با بیان اینکه کشور آماده صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی به کشورهای دوست است، گفت که پهپادهای ایرانی از قبل «در دوردست ها و فراتر از مرزهای ما عملیاتی شده ا‌ند». حیدری در سخنرانی خود به روسیه اشاره ای نکرد، اما اظهارات وی در همان روزی بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تهران سفر کرد و با آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران، که از جنگ در اوکراین حمایت می‌کند، دیدار کرد.

ست فرانتزمن، تحلیلگر دفاعی مقیم اورشلیم و کارشناس پهپاد میگوید: “ایران به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به یک بازیگر جهانی از نظر صادرات پهپادها است. این جنگی شگفت‌انگیز است که ارزان‌تر است و افزود که پهپادهای ایرانی نسبت به سایر مدل‌های موجود در بازار هزینه کمتری دارند، اما در حال پیشرفت هستند و ارزش خود را در میادین جنگ در سراسر خاورمیانه ثابت کرده‌اند.”

حسین دلیریان، تحلیلگر نظامی با روابط نزدیک به سپاه پاسداران، ویدئویی را در ماه ژانویه در کانال یوتیوب خود منتشر کرد که در آن گفته بود ایران در حال صادرات هواپیماهای بدون سرنشین به اتیوپی و ونزوئلا است. آقای دلیریان در پیامی مستقیم گفت: “جمهوری اسلامی مدت‌هاست که در تولید پهپادهای مختلف از جمله پهپادهای نظارتی و انتحاری به سطح تولید انبوه رسیده است و در حال حاضر دارای انبار بسیار گسترده ای است. از آنجا که پهپادها کارآمد هستند و برخی کشورها مشتاق این پهپادها بوده‌اند، در سال‌های اخیر ایران پهپادهایی مانند مهاجر-2 (M2-N) و مهاجر-6 (M6) و حتی ابابیل (AB-2) را صادر کرده است.”

به گفته تحلیلگران نظامی، طبق تصاویر ماهواره ای و تجزیه و تحلیل تصاویر لاشه هواپیماهای بدون سرنشین، ایران به سودان نیز پهپاد ارسال کرده است، اگرچه خارطوم نیز مشمول تحریم تسلیحاتی سازمان ملل است.

ایران انگیزه های سیاسی و مالی برای فروش هواپیماهای بدون سرنشین به چنین کشورهایی و همچنین عرضه آنها به گروه های نیابتی به عنوان بخشی از سیاست منطقه ای خود در خاورمیانه دارد. این فروش به تهران این امکان را می‌دهد تا به رغم تلاش‌های غرب برای انزوای ایران، پیوندهای بین‌المللی ایجاد کند و منبع درآمد بیشتری در کنار نفت فروخته شده در مغایرت با تحریم‌ها فراهم کند.

در ماه می، سرلشکر محمد باقری، فرمانده کل نیروهای مسلح ایران برای افتتاح کارخانه ساخت پهپادهای ابابیل-2 به تاجیکستان سفر کرد. این اولین کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین است که ایران در خارج از کشور ساخته و رسانه های ایرانی این رویداد را به طور گسترده پوشش دادند و آن را نقطه عطفی در برنامه توسعه تسلیحات داخلی دانستند. ایران اکنون یک بازیگر واقعی در بازار هواپیماهای بدون سرنشین است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، اعلام کرد که ایران با صدور پهپادها «نفوذ استراتژیک خود را در شرق تعمیق می بخشد. تجربه موفق تسلیحات ایران در خاورمیانه و اتیوپی باعث شده که ایران به صادرکننده بزرگ سلاح در منطقه و بین‌المللی تبدیل شود.

به گفته مقامات اطلاعاتی، پهپادهای ایرانی در حملات متعددی علیه اسرائیل و همچنین در عربستان سعودی، امارات متحده عربی، یمن و در اکتبر سال گذشته، پایگاه آمریکایی در سوریه نقش داشتند.

منبع
NEUTRINO

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا