خبرینظامی

اسناد جدیدی در ارتباط با کارخانه پهپادی شاهد در روسیه توسط واشینگتن پست

اطلاعات و اسناد جدیدی در ارتباط با کارخانه پهپادی شاهد ۱۳۶ در تاتارستان روسیه توسط واشینگتن پست منتشر شده است که گفته می شود فردی که در این پروژه شرکت داشته (یک روس) این اطلاعات را درز داده است که شامل بلو پرینت‌های کارخانه و دیگر اطلاعات حساس می شوند. در این اسناد گفته می شود که تخمین هزینه‌های مربوطه با بخشی از این پروژه تولید پهپادی بیش از ۲ میلیارد دلار بوده که از این مقدار (طبق توافق بین ایران و روسیه) بیش از نیمی از آن قرار بوده به ایران منتقل بشود و ایران نیمی از این مبلغ به صورت دلاری یا طلا دریافت کرده است (یا دریافت خواهد کرد)! به عبارت دیگر ایران لایسنس خط تولید شاهد ۱۳۶ را به روسیه فروخته است!

توسعه کارخانه پهپادی را در تصاویر در گذر زمان می‌بینید … این کارخانه مساحتی بالغ بر ۱۴ زمین فوتبال دارد و از سه بخش تشکیل شده … بخش اول قرار بر این بوده که ایران قطعه های اسمبل نشده را به این کارخانه تحویل دهد و در آنجا پهپاد اسمبل شود (اتفاقی که افتاده است)، بخش دوم: بدنه پهپاد در کارخانه روسی ساخته می شود و با الکترونیک و قطعات موتور و غیره وارد شده از ایران کامل می شود (این اتفاق هم افتاده در حال انجام است و به عنوان مثال می‌بینید که بدنه‌ها دیگر لانه زنبوری نیستند. در اینجا قرار است تا ۴۴۰۰ پهپاد تولید بشوند)، بخش سوم تمام پهپاد توسط روس‌ها با کمک کم ایرانیان ساخته خواهد شد و پهپاد‌ها در مقیاس چند هزار تایی تا سپتامبر ۲۰۲۵ به ارتش روسیه تحویل داده خواهد شد. عدد مربوطه را ۶۰۰۰ فروند ذکر کرده ا‌ند!

به گفته این روزنامه آمریکایی بدین روی روسیه قادر خواهد بود با اتکا بر بیس قوی صنعتی خود تولید پهپاد‌ها را در مقیاس بس بیشتر در مقایسه با ایران تولید کنند و حملات بس شدیدتر و گسترده تری را علیه اوکراین رقم بزند … در ادامه گمانه زنی می کند که این پهپاد‌ها میتوانند پیشرفته تر هم ساخته بشوند که مناسب تر برای حملات سوارمی باشند (تا اینجا البته چنین چیزی مشاهده نشده و روس‌ها فعلا تا ۲-۳ سال آینده بیشتر بر روی تولید انبوه و ارزان تمرکز خواهند کرد). همچنین ادعا می‌کند که روس‌ها بر کیفیت کنترل بیشتر بها خواهند داد که آن هم از تعداد فیل‌ها مشخص خواهد شد. تا اینجا پهپاد‌های شاهد ۱۳۶ که از سوی ایران تحویل داده شده ا‌ند، درصد فیل ناچیزی داشته ا‌ند که نشان میدهد کیفیت کنترل خوبی در ایران برقرار است)

اما به گفته این روزنامه مساله‌ای که غربی‌ها را بسیار رنج می دهد، عمده قطعات بکار گرفته شده در این پهپاد غربی هستند. طبق اطلاعاتی که ایرانی‌ها به روس‌ها داده ا‌ند (این طور که این روزنامه ادعا می‌کند) ۹۰ درصد قطعات، ساخت شرکت‌های غربی هستند، تنها ۴ قطعه از ۱۳۰ قطعه الکترونیکی ساخت روسیه خواهند بود! در هر صورت لایسنس خط تولید شاهد ۱۳۶ به روسیه به قیمت دست کم یک میلیارد دلار، احتمالا حتی بیشتر، طبق اسناد بدست آمده فروخته شده است!

منبع
neutrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا