تحلیلنظامی

هدایت و ناوبری پهپاد‌های ایرانی‌ تا برخورد به هدف

برای هدایت و ناوبری پهپاد‌های ایرانی‌، همان طور که می‌‌دانید، از روش‌های گوناگونی از جمله GPS استفاده می‌ شوند، حال برخی‌ مزدور عنوان میکنند که به دلیل استفاده از این فناوری، غربی‌ها میتوانند آن را مختل کنند و بدین روی پهپادهای ایرانی‌ کارایی خود را از دست می‌‌دهند. در پاسخ باید گفت که اخلال در GPS به صورت گسترده عملا غیر ممکن است، هم به این دلیل که آن‌ها نمیدانند پهپاد چه مسیری را طی‌ خواهد کرد، هم اینکه پهپاد مسافت‌های بسیار طولانی را طی‌ خواهد کرد و هم اینکه دشمن با اخلال بر GPS عملا به خود هم آسیب میزند. اخلال در GPS نهایت به صورت بسیار محدود انجام بشود که برای پهپاد توفیری نخواهد کرد، زیرا اینها در فاز ترمینال هدایت جداگانه و سرخود مثل فراسرخ را خواهند داشت. در جنگ یمن هم دیدید که عقرب‌ها نه توانستند و نه اخلالی در GPS ایجاد کردند و پهپاد‌های ۱۰۰۰ دلاری یمنی، تاسیسات کلیدی و حساس عقربستان را در عمق خاک این کشور پیوسته در هم کوبیدند! در جنگ اوکراین هم غیر از این نخواهد بود، مخصوصا که از نظر پدافندی هم در مضیقه هستند. پهپاد‌های ایرانی‌، مخصوصا انتحاری‌ها دمار از روزگار ارتش اوکراین در خواهند آورد. نظام در استفاده از پهپاد در عراق و سوریه در چند سال گذشته تجربیات فراوانی کسب کرده است.

نکته دیگر می‌گویند استفاده از ژیروسکوپ در پهپاد‌ها برخلاف موشک‌ها معنی‌ نمیدهد. این حرف هم دقیق نیست. درست است که خطای ژیروسکوپ‌ها در موشک‌ها به دلیل مدت زمان چند دقیقه‌ای موشک در امتداد مسیر سهمی شکل خود، محدود است، و اگر از ژیروسکوپ ها، مخصوصا آن دسته که از کیفیت نه چندان خوبی‌ هم برخوردار هستند، استفاده کنید، بدلیل پرواز چند ساعته پهپاد، با خطای ژیروسکوپ قابل توجهی‌ روبرو خواهید شد، اما با به روز شدن مکان پهپاد توسط GPS صرفا در فواصل زمانی مشخص و تنها چند بار در طول مسیر، همچنان میتوان به صورت دقیق به محل در نظر گرفته شده پرواز کرد و فاز آخر را به هدایتگر فراسرخ سپرد!

یک راه دیگر در هدایت پهپاد‌ها بدون استفاده از GPS, استفاده از یک پهپاد مادر برای ارسال سیگنال رادیویی به پهپاد مهاجم یا انتحاری و تعیین مکان خود است! راه دیگر استفاده از هدایت توسط ستارگان در شب است! به هر روی اگر پهپاد‌ها مشکل جدی می‌‌داشتند، غربی‌ها و صهیونیست ها، تا این اندازه از قدرت پهپادی ایران وحشت نمیداشتند و قوانین تحریم آن را لحاظ نمی‌کردند و حتی از آن به عنوان خطری فراتر از موشکی یاد نمی‌کردند و پدافند یکپارچه در سطح منطقه ایجاد نمیکردند و اگر میتوانستند آن را به قول برخی‌ از مزدوران هک کنند (چون از ابزار تجاری استفاده میکنند)، دیگر نیازی به بلند کردن جنگنده F35 نمیبود! بی‌ تردید میتوان پهپادی را هک کرد، همان طور که ایران در سوریه پهپاد آمریکایی را هک کرد، همچنین این کار را مجددا در عراق تکرار کرد، اما این کار را زمانی میتوانید انجام دهید که اول پهپاد را پیدا کنید (خود این یک چالش بسیار بزرگ است) و دوم تنها در ابعاد کوچک این امر امکان پذیر خواهد بود و نه گسترده و نه به هنگام حمله‌های همه جانبه سوارمی! هک کردن‌ها هم الزاما کار سانی نیست و نیاز به نرم افزار و پرسنل مورد نیاز دارد. بی‌ تردید در صورت آموزش خوب روس‌ها و استفاده از پهپاد‌های ایرانی‌، ارتش اوکراین ضربات سختی دریافت خواهد کرد، این کاملا مشخص است! اما خب دهان این قماش تروریست توییتری آن زمان هم بسته نخواهد شد! به هر روی به زودی درد پهپاد‌های ایرانی‌ را حس خواهید کرد، اگر از این پهپاد‌ها تا کنون در میدان استفاده نشده باشد!

منبع
NEUTRINO

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا