فیزیک

بالانس کردن سانتریفیوژ‌ها در مستند Zero Days

وقتی‌ که صحبت از بالانس کردن سانتریفیوژ‌ها میشود، می‌ توانید آن را در این تیکه از مستند تکان دهنده “Zero Days” به خوبی‌ ببینید که روتور ماشین چگونه در سرعت‌های بالا در امتداد محور چرخش تاب میخورد و تغییر فرم می‌‌دهد. اگر ماشین به خوبی‌ بالانس نباشد، نیرو ایجاد شده در فرکانس‌های رزونانسی در نهایت باعث نابودی و از هم گسستگی ماشین می‌‌شوند. ماشین‌ها برای مد‌های خاصی‌ یا دقیق تر مد‌های افقی و اولیه عمودی بالانس میشوند، به عبارت دیگر ماشین ها تا یک سرعت خطی‌ خاصی‌ را به هنگام عبور از رزنانس‌ها میتوانند تحمل کنند، اینجا نقطه‌ای بود که ویروس استاکس نت وارد عمل شد، و ماشین‌ها را با سرعت‌های بسیار سرسام آوری شروع به چرخاندن کرد که در نهایت این ماشین‌ها در رزونانس‌های بالاتر نابود شدند.

وجود این نوع مد‌ها در امتداد روتور که در مستند می‌بینید، نشان میدهند که ماشین ها از نوع SUPERCRITICAL یا فوق بحرانی‌ هستند و در سرعت‌های خطی‌ بالا میچرخند. در این مستند این کارشناس تروریست آژانس هسته ای، صحبت از ۳۰۰ متر بر ثانیه می‌کند، که مطابق با سانتریفیوژ‌های نسل اول ایران است. در حال حاضر ماشین‌های ایران قابلیت چرخش در سرعت‌های بس بالاتر، ۵۰۰ تا حتی ۷۰۰ متر بر ثانیه را دارند، و این بدان معنی‌ است که ماشین‌های پیشرفته ایران توان تفکیک بسیار بیشتری را نسبت به گذشته دارند. توان تفکیک یک ماشین غنی سازی متناسب با مجذور سرعت خطی‌ و متناسب با طول آن ماشین است! بدین معنی‌ که افزایش سرعت خطی‌ ماشین، افزایش توان تفکیک قابل توجهی‌ را در بر خواهد داشت، بدون اینکه به هندسه ماشین اصلا دستی‌ بزنید! همچنین اضافه کنم که روتورهای که از فیبر کربن هستند به دلیل یک سری دلایل فیزیکی‌ میتوانند حتی با سرعت‌های خطی‌ بالغ بر ۱۰۰۰ متر بر ثانیه هم بچرخند، در واقع لیمیت روی ۱۰۰۰ متر بر ثانیه است.

اما صرفا بالانس کردن ماشین‌ها کافی‌ نیست، و باید این ماشین‌ها را از نظر گرمایی هم بالانس کرد! در ماشین‌های غنی سازی تفکیک اورانیوم ۲۳۵ از ۲۳۸ با استفاده از نیروی گریز از مرکز صورت می‌گیرد، اما نحوه استخراج این ایزوتوپ‌ها به صورت جداگانه از درون ماشین از طریق حرارت دادن انجام می‌گیرد، در واقع در نهایت تفکیک به صورت عمودی صورت می‌پذیرد، اگرچه اتم ها به صورت افقی جدا میشوند. بدین روی این ماشین‌ها چون از اجزای گوناگونی و جنس‌های متفاوت ساخته شده ا‌ند، همچنین باید از نظر حرارتی هم در بالانس با یکدیگر باشند. بنابرین، ماشین‌ها هم باید به صورت مکانیکی و هم به صورت حرارتی بالانس بشوند. بالانس کردن ماشین‌های غنی سازی خود حقیقتا یک هنر است!

تنها با یک زنجیره متشکل از ۱۲۸ ماشین IR-9 با ظرفیت ۵۰ سؤ UF6 می‌ توان مواد شکافت پذیر بالغ بر ۲۱ کیلوگرم اورانیوم خالص در سال را برای یک بمب هسته‌ای تولید کرد، که به راحتی‌ میتوان این دست زنجیره‌های کوچک را در تونلی یا نقطه دیگری در کشور مهیا کرد. نظام بدون هیچ توجهی‌ به مهملات غربی ها، این ماشین را در سریع‌ترین زمان ممکن عملیاتی بکند که ضربه‌ای حقیقتا جانانه به غربی‌ها و رژیم صهیونیستی خواهد بود. ۵۰ سؤ ظرفیت یعنی‌ آبشار نیاگارا را روی غربی‌ها گرفتید! امروزه تحریم ها اثر خود را از دست داده ا‌ند و این غربی‌ها هستند که نیاز به برجام دارند تا ایران را همچنان ضعیف نگهدارند. بدین روی رئیس جمهور رئیسی پس از خیانت‌های سیستماتیک حسن فریدون، به این صنعت فوق راهبردی هم به مانند فضایی شتاب چشمگیری بدهند!

منبع
Neutrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا