خبریفیزیکنظامی

از سرگیری راکتور پلوتونیومی کره شمالی در یونگبیون

طبق گزارش والستریت ژورنال کره شمالی‌ کار راکتور پلوتونیومی خود را از سر گرفته است که از سال ۲۰۱۸ خاموش شده بود. این همان راکتوری بود که بر اساس طرح آن راکتور سوریه (این پست) به آن اشاره شد، ساخته شده بود. کره شمالی‌ به حق یک سیاست بسیار روشن و همراه با برنامه دقیقی‌ را برای ساخت سلاح و از همه مهمتر توسعه و تحویل دهی‌ توسط سیستم‌های مختلف تحویل دهی‌ دنبال می‌کند که باید به رهبر جوان این کشور که یک تحصیل کرده غرب هم است، صمیمانه تبریک گفت. بدون هیچ گونه توجه به سر و صدا‌های خارجی‌ ضربه موثر را وارد می‌کند.

آژانس اتمی سازمان ملل اعلام کرد به نظر می رسد کره شمالی فعالیت راکتور تولید کننده پلوتونیوم خود در یونگبیون را از سر گرفته است که می تواند این کشور را قادر به توسعه زرادخانه سلاح های هسته ای خود کند.

این تحول، که در گزارش سالانه آژانس درباره فعالیت های هسته ای کره شمالی افشا شده است، در کنار خروج خطرناک ایالات متحده از افغانستان و مذاکرات به بن بست رسیده برای احیای توافقنامه ۲۰۱۵ در مورد برنامه هسته ای ایران، چالشی جدید به برنامه سیاست خارجی رئیس جمهور بایدن می افزاید.

به نظر می رسد راکتور یونگ بیون از دسامبر ۲۰۱۸ تا آغاز ژوئیه ۲۰۲۱ غیر فعال بوده است. نشانه هایی که نشان می دهند راکتور در حال کار است همزمان با نشانه هایی است که نشان می دهند کره شمالی نیز از آزمایشگاه مجاور خود برای جداسازی پلوتونیوم از سوخت مصرف شده که از راکتور خارج شده است، استفاده می کند.

آژانس که بازرسان آن در سال ۲۰۰۹ از کره شمالی اخراج شدند، تحولات را “بسیار نگران کننده” و نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرد.

گری سامور ، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه Crown در دانشگاه براندیس گفت: “به نظر می رسد کره شمالی تولید پلوتونیوم را برای برنامه تسلیحات هسته ای خود از سر گرفته است. در حالی که کره شمالی در حال حاضر ذخیره قابل توجهی از سلاح های هسته ای دارد، این نشان می دهد که این کشور در حال توسعه زرادخانه فعلی خود است.”

با این حال، مقامات سابق گفته اند که پیگیری مذاکرات با کره شمالی برای رئیس جمهور بایدن از فوریت کمتری نسبت به مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ایران، برخورد با عواقب خروج از افغانستان و ادامه بحث های کنترل تسلیحات با روسیه برخوردار بوده است. یونگبیون نشان می دهد که برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی را نمی توان نادیده گرفت و باید برای دولت بایدن در اولویت قرار گیرد.

زیگفرید هکر، مدیر سابق آزمایشگاه ملی لوس آلاموس و کارشناس برنامه هسته ای کره شمالی، تخمین زده است که این کشور ممکن است ۲۰ تا ۶۰ سلاح هسته ای با استفاده از پلوتونیوم و اورانیوم غنی شده داشته باشد.

در ژوئن، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که آژانس نشانه هایی از احتمال بازفرآوری برای جداسازی پلوتونیوم از سوخت هسته ای مصرف شده را مشاهده می کند. با این حال ، در آن زمان هیچ نشانه ای مبنی بر فعالیت نیروگاه راکتور در یونگ بیون وجود نداشت.

در ماه ژانویه، رهبر کره شمالی طرحی برای نوسازی فناوری هسته ای خود، از جمله توسعه سلاح های هسته ای مینیاتوری و زیردریایی های هسته ای ، ارائه داد.

منبع
neutrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا