حسابگر ها

حسابگر تعیین نفوذ تسلیحات سنگرشکن 

پرسشی که پیوسته مطرح می‌‌شود این است که نفوذ تسلیحات آمریکایی از جمله GBU-57A/B در خاک، سنگ، بتن مسلح و غیره برای حفاظت از تاسیسات هسته‌ای چند متر است و آیا با این دست تسلیحات متعارف میتوان ساختار‌های زیر زمینی‌ را تخریب کرد یا اینکه حتما نیاز به یک حمله هسته‌ای است؟ در حسابگری که برای شما دوستان ترتیب داده ام، بر اساس پارامتر‌های مورد نیاز مثل طول موشک، فرم سر موشک، سرعت موشک به هنگام برخورد به زمین، چگالی‌ مواد استفاده شده در موشک برای نفوذ و همچنین قدرت مقاومت مواد به کار گرفته شده در حفاظت تاسیسات، میتوانید حساب کنید که هر یک از تسلیحاتی که صحبت میشوند، چند متر واقعا توان نفوذ دارند و تحت تاثیر اعداد فضایی برخی‌ کودک میلیتاریست‌ها قرار نگیرید. هر چه نفوذ بیشتر باشد، احتمال و امکان تخریب ساختار‌های زیر زمینی‌ بیشتر خواهد بود. فرمولی که بر اساس آن، نفوذ بمب‌های سنگرشکن حساب می‌‌شوند، بر اساس یک فرمول تجربی‌ بر پایه یک بانک داده از آزمایشات گسترده این تسلیحات توسط آزمایشگاه SANDIA در آمریکا می‌باشد. این فرمول تخمین تقریبا دقیقی‌ از عمق نفوذ تسلیحات نفوذ کننده در خاک، بتن و غیره را میدهد.

نحوه استفاده از این حسابگر: در اینجا باید اعداد شکل سرجنگی را وارد کنید، این عدد بین ۰.۵۶ (سطح صاف) تا ۱.۳۴ (سطح نوک تیز) است، در گام بعد باید چگالی‌ سرجنگی نفوذ کننده را به کیلوگرم بر متر مکعب وارد کنید، به عنوان مثال اگر سرجنگی از فولاد E4340 ساخته شده باشد، دارای چگالی‌ تقریبا ۸۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است، در قدم بعدی سرعت موشک به هنگام برخورد با زمین را باید به متر بر ثانیه وارد کنید. در این حسابگر سرعت موشک میتواند ماکزیموم تقریبا ۱۰۰۰ متر بر ثانیه باشد. اگر سرعت را بیشتر در نظر بگیرید، موشک به دلایل فیزیکی‌ خود به هنگام برخورد نابود خواهد شد. بدین روی سرعت باید به گونه ای باشد که موشک هم از انرژی جنشی خوبی‌ برای نفوذ برخوردار باشد، و هم نابود نشود! در این حسابگر اینگونه فرض می‌‌شود که موشک به طور کاملا عمود به خاک نفوذ می‌کند، در غیر این صورت اگر موشک به طور مایل یا زاویه دار برخورد کند، از توان نفوذ بسته به زاویه میتواند به طور قابل توجهی‌ کاسته شود! در گام بعدی، باید مقاومت مصالح به کار گرفته شد، مثل بتن مسلح، یا سنگ گرانیت و غیره را به واحد مگاپاسکال وارد کنید. اعداد وارد شده بیش از ۱۲۹ مگاپاسکال نباشند، به این دلیل که فرمول در نظر گرفته شده تا این محدوده کاری اعتبار دارد. هر مگاپاسکال برابر با ۱۴۵ psi است. فرمول تجربی‌ به کار گرفته شده همچنین برای سرعت‌های برخورد بیش از ۶۰ متر بر ثانیه اعتبار دارد! در آخر هم طول موشک را به متر بدهید.

به عنوان مثال، اگر پدافند یک کشور به طور کامل منهدم بشود یا دشمن به نحوی امکان نفوذ پیدا کند (که در مورد ایران این خود جای سوال فراوان دارد و عملا ممکن نخواهد بود) و آمریکایی‌ها بمب GBU-57A/B بر فراز فردو پرتاب کنند، این بمب با طول ۶.۲ متری، با عدد شکل سرجنگی بالغ بر ۱.۳۴ (یعنی‌ بالاترین عدد ممکن)، و اگر از جنس فولاد E4340 با چگالی‌ ۸۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب و سرعت برخورد ۳۰۰ متر بر ثانیه به صورت قائم (یعنی‌ بهترن حالت) در نظر گرفته بشود، تنها توان نفوذ ۱۱ متر در بتن مسلح با مقاومت ۵۰ مگا پاسکال را در بهترین حالت خواهد داشت! در عمل از آنجا که این بمب به صورت قائم وارد خاک یا بتن یا هر چه نمی‌شود، نفوذ بسیار کمتر خواهد بود. اگر مقاومت را به ۶۰ مگا پاسکال افزایش دهید، نفوذ به ۸.۳ متر کاهش پیدا می‌کند! بسیاری از اعدادی که منتشر شده ا‌ند مبنی بر اینکه این بمب میتواند تا ۶۰ متر در بتن مسلح نفوذ کند، دروغ محض هستند! بدین روی امکان تخریب تاسیسات سخت شده فردو در عمق ۹۰ متری در زیر کوه با این دست تسلیحات غیر هسته‌ای وجود نخواهد داشت! البته باید اضافه کرد که شوک‌های موج ایجاد شده میتوانند به ماهسین‌های سانتریفیوژ آسیب وارد کنند و روند غنی سازی را مختل کنند، مخصوصا که چندن بمب و به طور خاص به یک نقطه پرتاب بشوند! در مورد تاسیسات زیرزمینی نطنز که در عمق بسیار کمتری قرار دارند، این سلاح شانس خرابی بیشتری خواهد داشت! باز هم باید گفته شود، تمام اینها به شرط عبور از رینگ‌های پدافندی است!

همچنین باید اضافه کرد که تنها نفوذ هم مهم نیست، بلکه دقت موشک یا بمب در برخورد به نقطه مد نظر هم بسیار تعیین کننده در هر نوع تخریبی‌ خواهد بود، کافی‌ است موشک چند متر خطا داشته باشد و بدین روی اثر گذاری خود را به طور قابل توجهی‌ از دست خواهد داد، این مخصوصا در بمب‌ها هسته‌ای برای تخریب ساختار‌های زیر زمینی‌ بسیار با اهمیت است!

بدین روی برای تخریب کامل فردو حتما به تسلیحات هسته‌ای نیاز است که فاجعه ای برای ایران، نه تنها به دلیل تخریب تخریب تاسیسات بلکه به دلیل آزاد سازی مواد رادیوکتیو بسته به شرایط جوی در سطح کشور، خواهد بود!

منبع
Neutrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا