حسابگر شعاع اثرگذاری کلاهک‌های انفجاری

با این حسابگر میتوانید شعاع اثرگذاری (شعاع کشندگی و میزان تخریب) یک کلاهک حاوی مواد فوق انفجاری را به عنوان تابع اختلاف فشار بدست آورید. در اینجا m برابر با جرم خرج انفجاری به واحد کیلوگرم، p اختلاف فشار تولید شده به نسبت به مرکز انفجار به واحد بار و R هم شعاع تخریب به متر است! به عنوان مثال، اگر ۱۰۰۰ کیلوگرم TNT و فشار ۲ بار (فشاری که ۹۹ درصد از افراد حاضر در محدوده انفجار را با برخورد مستقیم موج انفجار خواهد کشت) در نظر گرفته بشود، شعاع انفجار ۱۸ متر خواهد بود! حال اگر با همین مقدار خرج انفجاری، اما فشار ۱۴۰ میلی‌ بار، یعنی‌ ۰.۱۴ بار (که برای ریزش سقف خانه‌ها در اثر برخورد موج انفجار کافی‌ خواهد بود) در نظر گرفته بشود، شعاع اثرگذاری ۸۰.۵ متر خواهد بود!

جداولی وجود دارند که میزان تخریب در فشار‌های گوناگون تولید شده در فواصل مختلف را نشان می‌‌دهند، به عنوان مثال در فشار ۱.۴ بار انهدام کامل، در فشار ۰.۷ بار ریزش خانه ها، در فشار ۰.۴۹ چپ شدن ماشین ها، در فشار ۰.۲ بار آسیب جدی به ساختار‌های فولادی برج ها، در فشار ۰.۱۴ بار ریزش سقف خانه ها، در فشار ۰.۰۷ آسیب کلی‌ به خانه ها، در فشار ۰.۰۳۵ تا ۰.۰۷ بار شکستگی پنجره ها انتظار می رود. بدین روی ،بسته به سطح فشار مد نظر، شعاع اثرگذاری متفاوت خواهد بود.

میزان فشار (بار)میزان تخریب
1.4انهدام کامل
0.7ریزش خانه ها
0.49چپ شدن ماشین ها
0.2آسیب جدی به ساختار های فولادی برج ها
0.14ریزش سقف خانه ها
0.07آسیب کلی به خانه ها
0.035 تا 0.07شکستگی پنجره ها

همچنین توجه داشته باشید، اگر خرج انفجاری به غیر از TNT را مد نظر دارید، حتما خرج را به TNT معادل سازی کنید، و سپس به حسابگر وارد کنید، به عنوان مثال ۱۰۰۰ کیلوگرم از ماده فوق انفجاری RDX تقریبا با ۱۶۰۰ کیلوگرم TNT برابری می‌کند! ضریب معادل سازی‌ها را میتوانید از لینک زیر بردارید!

لینک ضریب معادل سازی‌ها

اگر کلاهک استفاده شده حاوی خرج‌های انفجاری مرکب با درصد‌های گوناگون است، باید هر یک از خرج‌ها را به صورت مجزا حساب و معادل سازی و سپس با یکدیگر جمع کرده تا میزان کل خرج انفجاری معادل سازی شده به TNT بدست آید!

توجه داشته باشید، این حسابگر، صرفا شعاع اثرگذاری پس از برخورد مستقیم سرجنگی به زمین را حساب می‌کند. اگر سرجنگی بر فراز هدف به صورت ترکش شونده منفجر شود، شعاع اثرگذاری تقریبا ۳۰ درصد برای همان فشار مد نظر افزایش پیدا می‌کند! از این حسابگر همچنین میتوان برای بدست آوردن شعاع اثرگذاری یک انفجار هسته‌ای بر روی زمین (موج انفجار) استفاده کرد.

منبع
Neutrino
دکمه بازگشت به بالا