تحلیلخبرینظامی

الحاق ناو شهید سلیمانی

شناور شهید سلیمانی که امروز به طور رسمی‌ معرفی‌ و نیمه عملیاتی شد، با وجود تسلیحات قابل توجه و سنگینی‌ که دارد باید گفت که این شناور به تنهایی در یک درگیری جنگی با تهدید موشک‌های کروز پنهانکار آمریکای که از به عنوان مثال GROWLER شلیک می‌‌شوند، جان سالم به درد نخواهد برد، و در اینجا نظام حتما و حتما باید ناوگانی از این شناور مدرن را در سال‌های آینده به نیروی دریای سپاه ملحق کند. صرفا سه ناو کفاف نمیکند، مخصوصا که محدوده عملیاتی ناو هم گسترده تا بیش از ۹۰۰۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است. بی‌ تردید در زمان صلح این ناو برای ایران در این شعاع عملیاتی قابل توجه حتی به صورت فردی power projection خواهد کرد و جای پای ایران را در دریا‌ها بیش از گذشته تثبیت خواهد کرد و نیروی دریای سپاه را به یک سطح دیگری ارتقا می‌‌دهد و همچنین پشتیبانی بسیار قابل از سایر ناوچه‌ها و نیرو‌ها خواهد بود.

در مورد موشک‌های پدافندی عمود پرتاب برد بلند هم باید گفت که در واقع در اینجا با پدافند هوایی دریا پایه روبرو هستید و در واقع خط درگیری با آمریکایی‌ها را نظام به دریا‌ها به جای ساحل جنوبی انتقال داده است! وجود ناوگانی از این شناور به صورت گروهی و ضربتی میتواند کار را برای غربی‌ها بسیار پیچیده کند و عملیات آمریکایی را به شدت مختل کند، بدین روی این شناور بی‌ تردید از جمله اولین اهداف برای آمریکایی‌ها خواهد بود. باید این شناور را همچنان توسعه داد و با آن یک گروه ضربتی تشکیل داد! به احتمال زیاد این ناو با رادار‌های مستقر در ساحل هم لینک باشد. در این تصویر شناور شهید سلیمانی رادار جستجویی برای موشک‌های پدافندی ندارد، اما شاید بعد‌ها اضافه بشود. شناور سامانه دفاع نزدیک ندارد که این یک نقطه ضعف است و میتواند بعد‌ها مشکل آفرین بشود! نزدیکی‌ و فشردگی موشک‌های عمود پرتاب به قسمت فرماندهی شناور هم مشکل ساز است، اگر شناور مورد کوچکترین اصابتی قرار بگیرد، میتوانید تصور کنید که چه خواهد شد! بی‌ تردید از پد این شناور هم میتوان برای حمله‌های پهپادی استفاده کرد! در زیر این پد همچنین قایق تندروی سپاد نیز قرار می‌‌گیرند! بدنه این شناور از نظر هندسه به گونه‌ای ساخته شده که کمترین بازتاب راداری را داشته باشد (معلوم نیست که از مواد جاذب راداری هم استفاده شده یا خیر)، این قابل توجه است، اما باید به یاد داشت که دشمن (آمریکایی ها) امروز به راحتی‌ با ماهواره‌های سار و پلتفرم‌های پهپادی مکان ناو‌ها و ناوچه‌ها و غیره را پیدا میکند و در قالب جمع آوری اطلاعات به پلتفرم‌های جنگی انتقال داده می‌‌شوند. همچنین نکته دیگری که مهم است باید دید رد حرارتی این ناوچه که با ۴ موتور کار می‌کند، چقدر است که این برای هر ناوی میتواند در عرصه یک جنگ جانانه مشکل زا باشد!

به هر روی سپاه پاسداران با ساخت این شناور ظرف مدت زمان بسیار کوتاهی و تجهیز آن به موشک‌های پدافندی کوتاه برد و برد بلند صیاد ۳ و همچنین ۶ کروز تهاجمی (جا دارد تا ۱۲ کروز هم افزایش پیدا کند) و قابلیت جنگ الکترونیک و همچنین ساختار منحصر به فرد و گستردگی شعاع عملیاتی و امکان حملات پهپادی از روی این سکو، کار بسیار بزرگی‌ را در اوج تحریم‌ها انجام داده است که باید یک دست مریزاد به طراحان و متخصصین ایرانی‌ گفت. احتمالا تا آخر سال یا اوایل سال جدید خورشیدی دو شناور دیگر در این کلاس هم رونمایی بشوند. تولید این شناور و پیشرفته تر از آن باید ادامه یابد. نبرد را باید به دریا‌ها و دور از مرز‌های ایران برد! امروز شما باید به پیشواز دشمن بروید و نه اینکه آنها به سراغ شما بیایند و الحاق این ناو مصداق بارز این مهم بود!

طبق گفته سردار تنگسیری بر روی شناور شهید سلیمانی میتوان موشک‌هایی با برد تا ۷۰۰ کیلومتر نصب کرد (موشک کروز) و اکنون موشک‌های نصب شده بردی بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر را دارند. چنانچه این دست موشک‌های کروز برد ۷۰۰ کیلومتری نصب و ناوگانی از این شناور‌ها ساخته بشوند باید گفت که حقیقتا یک گام بسیار بزرگی‌ ایران در دریا برداشته است! با اطلاعاتی‌ که بیرون می‌‌آید میتوان گفت که این شناور دارای قابلیت‌های پنهانی‌ است و اینی که امروز نمایش داده شد، پایان داستان به هیچ وجه نیست و این شناور جا برای پیشرفت زیاد دارد! حقیقتا باید یک دست مریزاد جانانه به سپاه گفت!

منبع
neutrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا